


Много често родителите си задават въпроса дали детето им закъснява с проговарянето и дали това е притеснително. Следните възрастови норми биха помогнали за ранното откриване на нарушението в езиково-говорното развитие на Вашето дете.
От 0 до 12 месеца
– липса на реакция към шумове от заобикалящата среда;
– продуцира малко звуци;
– не се оглежда, не се усмихва;
– не обича да бъде гушкано, галено;
– проблем със сукането.
От 12 до 24 месеца
– обсебено (заинтригувано) от звук или играчка, не обръща внимание на други стимули;
– слабо разнообразие на изказвани звуци;
– не разпознава името си, не казва нито една дума;
– не се опитва да повтаря това, което чува;
– задавя се лесно с храна;
– слаб зрителен контакт.
От 2 год. до 2,5 год.
– наличие на много малко разбираеми думи;
– използва само гласни, комуникира с жестове;
– разбира само лесни думи, които чува често: баня, сън, навън, вода и др.;
– не разбира въпроси, даващи му право на избор, пример: “Искаш ли на разходка, или ще си играеш вкъщи?”;
– плаши ли се от слухови стимули: вятър, шум от мотор, или се очарова от тях;
– обърква сходни звуци: звън от телефон и звън от входна врата;
– трудно се адаптира към новости.
От 2,5 год. до 3 год.
– не се опитва да свързва думите с картинки;
– изпуска повече от четири съгласни;
– опитва се да комуникира невербално, чрез жестове – нарушен контрол на слюноотделянето.
От 3 год. до 4 год.
– застой или регресия /връщане назад/ в говора;
– изразява се с телеграфни фрази;
– постоянно търси думи, когато иска да се изкаже;
– повтаря зададените въпроси вместо да отговори /ехолалия/.
От 4 год. до 5 год.
– когато говори скача от тема на тема, не успявайки да довърши фразите;
– затруднява се да прави разлика между предлозите – върху, в, под, над и др., както и да разпознава и назовава цветове;
– затруднява се да отговаря на т.н. отворени въпроси, които не изискват отговор само с “да” и “не”.
От 5 год. до 6 год.
– трудно разбира абстрактни понятия;
– трудности при разбиране на последователни инструкции, например: “Свали якето и го закачи в гардероба.”;
– На пръв поглед разбира обекта на въпроса, но не отговаря по съответния начин: въпрос “Къде е котката?”, отговор “Котката е черна”;
– Изглежда, че учи по- добре наблюдавайки, отколкото следвайки вербални инструкции.
Последни коментари